Radjaïdjah Blog

jeudi 14 mars 2019

pi Day

A treat for pi day (3.14).




Happy π day!

lundi 6 avril 2015

Pyrhologrammes

En cette période de sortie d'Egypte, le judaïsme rappelle que la vie d'esclave qu'ont menée les Hébreux à l'époque de Pharaon est vaine et illusoire.

Reformulé de façon plus métaphorique : les pyramides produisent de l'illusion.

C'est mutatis mutandis ce que redécouvre la rubrique Pixels du journal Le Monde, s'appuyant sur un tutorial intitulé DIY hologram using a 4-sided pyramid.

Un effet optique en effet bien connu des illusionnistes, le fantôme de Pepper (Pepper's ghost) permet de reconstituer un pseudo-hologramme d'un objet, à l'aide d'un sujet source, d'une simple plaque transparente (en pratique souvent en plexiglas) et de conditions d'éclairage bien choisies (dans le style d'un miroir sans tain).

Fantôme de Pepper, source : wikipedia

Le tutorial de Steven Dufresne élargit cet effet à différentes perspectives en introduisant une pyramide tronquée permettant de créer l'illusion de la présence d'un objet tridimensionnel à partir de la projection d'une image horizontale selon les quatre directions cardinales du plan[1].

Cette image peut être issue d'un écran tel celui d'un smartphone (iPhone, Android), ou bien d'une tablette.

Pyrhologramme Leia, source : rimstar.org

Cette pyramide pourrait être dénommée pyramide de Dirks (le blog aime bien nommer les objets insolites, cf le cercle d'Osterlind).

La construction d'une 4-pyramide[2] partiellement réfléchissante à partir d'un transparent est simple, à partir du patron 2D suivant représentant un tore hexagonal partiel (dont l'échelle est à adapter à la taille de l'écran source).

Pyrhologramme Patron

Tutorial video de la réalisation d'un tel pyrhologramme, par Steven de rimstar.org :


De nombreuses images et animations pyrholographiques (holho pour les initiés) existent.

Une idée naturelle de généralisation continue de la 4-pyramide est de la remplacer par un cône, tandis que la 4-projection est substituée par une projection stéréographique. Cela permettrait d'éviter les effets de bords pour un observateur tournant autour de la pyramide. On aurait alors affaire à un cônhologramme.

Une autre variation géométrique est le double miroir parabolique dont une version commerciale Mirage est vendue sur la boutique en ligne Grand Illusions.

Les lecteurs intéressés par ce genre d'illusions pourront également consulter l'article sur la boite miroir (holocube).

Notes

[1] Cette phrase doit être la moins claire de tout le blog depuis sa création.

[2] La 4-pyramide, i.e. pyramide à base carrée, est à la base d'une toupie appelée Dreidl qui sera présentée dans un article à venir lors des prochaines fêtes de Hanoucca

jeudi 22 janvier 2015

Rester en vie ❤

Lorqu'une personne est en état d'arrêt cardiaque (perte de conscience, absence de pouls, respiration non perceptible, pâleur, dilatation des pupilles), un moyen potentiel de lui sauver la vie est de lui effectuer un massage cardiaque après avoir prévenu les secours. Pour une bonne efficacité, le rythme du massage doit être compris entre 100 et 120 compressions par minute (1,7 - 2 Hz). Un moyen simple d'atteindre cette fréquence est d'exécuter le massage cardiaque au rythme de la chanson Stayin' Alive des Bee Gees (source).

Démonstration :


Des gens curieux de l'université de l'Illinois à Urbana-Champaign se sont demandé si ce métronome musical mnémotechnique était susceptible d'améliorer l'efficacité des personnes formées à la réanimation cardiaque, et ont publié une étude sur la question. Extrait :

The control group, representing a standard CPR experience, adhered tightly to the educational guidelines for the AHA Heartsaver® CPR course. In the experimental group, CPR instruction also adhered to the education guidelines for the AHA Heartsaver® CPR course, but students were also taught to perform CPR using the 100 bpm cadence of The Bee Gees “Stayin’ Alive” (Saturday Night Fever, The Original Movie Soundtrack; Polygram International Music, 1977) to help time compression rates during practice sessions. Before study initiation, the tempo of the song was verified at 103 bpm using MixMeister BPM Analyzer (MixMeister Technology, LLC, Ft. Lauderdale, FL). To reinforce this concept, this song was audibly played during all practice sessions for the intervention group.

Et la conclusion :

In summary, utilization of a novel musical metronome during standard CPR training of laypersons improved the proportion of subjects performing appropriately paced chest compressions during long-term follow-up, even without the music aid being played.

Source : Hafner, J. W.,Jou, A. C.,Wang, H.,Bleess, B. B.,Tham, S. K., "Death Before Disco: The Effectiveness of a Musical Metronome in Layperson Cardiopulmonary Resuscitation Training", J Emerg Med.

Le site Staying Alive présente quelques infos et vidéos sur les syndromes d'un arrêt cardiaque et la réanimation cardio pulmonaire ou l'utilisation de défibrillateurs entièrement automatiques (DEA) et défibrillateurs semi-automatiques (DSA). Il propose même une simulation 3d de sauvetage d'une personne cardiaque (trailer motivant), malheureusement son bon fonctionnement est conditionnée à celui de 3DVIA Player, un logiciel de Dassault Systèmes qui ne tourne pas sous OS libres. Alternativement existe Staying Alive 3D pour iPad/iPhone, mais apparemment pas l'équivalent pour Android.

Est-il utile de consacrer un peu de temps à apprendre à réagir adéquatement et à faire un massage cardiaque ?

vendredi 28 février 2014

Life as a video game

Sometimes it's good to do a little bit of introspection or extraspection. In the former case, you see yourself from an internal point of view. In the latter, you see yourself from an external point of view, like in a video game. After all, isn't life role playing?

Seeing yourself as a character of a videogame that you control remotely offers some insights for personal development, as the video game programmer Steve Pavlina noticed in his podcast on reality.

Now it took me over a year to figure this out, but I think I finally understand it in a way that makes sense, and that seems internally congruent. So here's how I currently see the nature of reality.

I see that physical reality is the program, consciousness is the programmer, and the Law of Attraction is the interface between them. Or physical reality is a simulation, or a projection, of consciousness. There's only one consciousness, and that's what my identity is centered on, this one consciousness. Now, the consciousness is not my physical body, my physical body is part of my consciousness, just as equally as everything else experience, I experience.

So while, the physical body I control gives me perspective, it gives me a way of interacting and communicating with the simulation. But it's no more me, it's no more my real identity, than if I were, say, playing a video game? And I'm controlling a character on the screen. See, my physical body is just the character I control on the screen. But really, when I'm playing the video game, the game is the entire simulation. And my real being is outside that simulation.

Well, in this case, I'm saying that my real being is consciousness itself, and that the entire simulation of reality is taking place within that consciousness. I am that consciousness, but I have control over a part of the simulation, direct control, over my physical body. That's the part I can control the best. However, through the Law of Attraction, I also have control over every other part of the simulation as well. But there are some limitations on that.

See, the thoughts are the instructions, to the simulation. My thoughts. The thoughts of consciousness itself. But _every_ thought is an instruction. Or, in the language of the Law of Attraction, you would say, every thought is an intention. And physical reality is the sum total of every instruction or of every intention.

Now let's talk about some of the limitations on this, and some of the mechanisms by which this works. First of all, perception is also thought, which means it's also intention, which means it's also creative. See, there's no perception without creation. This answers the question, why does reality seem persistent? Why can't you just think of a thought that's totally incongruent with the reality you're experiencing, and have an immediate shift? And the reason is that you're always perceiving the reality you're getting. And so you can't have that immediate shift because your observations are also your thoughts, your observations are new instructions that are feeding back into the simulation. So the simulation has this persistence to it because the very act of perceiving it perpetuates it. Does that make sense?

So by observing the simulation, you're actually instructing it. Your observations about the simulations are in fact instructions to continue perpetuating what you're getting. This is why your life tends to be somewhat consistent from day to day to day - because your thoughts are persistent, because you keep observing the same things, you live in the same place, you keep observing the same location. If you changed your observations about reality, however, in a massive way, then reality itself, the simulation would be reprogrammed, and would shift in a massive way as well. And in fact, this is exactly what happens, but it happens in such a way that you don't even think about it.

In practice, it is possible to feel this body-mind dualism! Outer Body Labs, a "technologically induced out-of-body-experience game studio" who was present at Lift14, and whose pitch is see yourself seeing your self, offers such an experience. Imagine wearing a helmet or goggles (think Google Glass ou Oculus Rift) inside which you see what an external bluetooth camera pointed to you broadcasts. Or, imagine yourself wearing these electronic glasses, and carrying some big antenna with a camera mounted at the top directed downwards and feeding the glasses, in such a way that you would see yourself from an external eye.

See and control yourself from a third person perspective as you compete or collaborate in various physical tasks, games, activities and puzzles.

This is not virtual reality! At OuterBody Labs we move your eyesight, and your sense of self, into a video camera that is aimed at your body. This mind-hack has unique and wonderful dissociative effects. Will you be able to put your subjectivity into perspective?

So, what you see in the glasses is yourself, from the point of view of the camera (which can be fixed or mobile). On the screen, it appears as a character in a video game, that you can act upon remotely using your body as the controller, like real-life Sims. It offers a new perspective to your life!

The Machine to be Another project also goes in this direction. It "is an Open Source Art investigation on the relation of Identity and Empathy that has been developed on a basis of low budget experiments of Embodiment and Virtual Body Extension".

This interactive performance-installation is built in 2 identical spaces: one for the user and another for the performer.

Through immersive goggles (head mounted displays), the user sees a video with the eyes’ perspective of a different person (the performer), who follows the former’s movements. So, it all happens in a way in which the user kind of ‘controls’ the performer‘s movements.

The user can move and interact with objects inside a room, while listening to the performer‘s thoughts through a set of headphones. That generates the perception of someone speaking inside their mind.

The video transmitted to the user’s goggles is generated by a camera attached to the perfomer, that records his/her point of view in real time. The performer also wears a microphone used to tell a short story about his/her existence. This non lineal narrative is connected to the objects in the room (a photo of someone, a childhood toy, a pack of cigarettes, a mirror, etc), making them interactive: when the user interact with one object, the performer starts to speak about his experience and memories related to this object.

In general terms, the system merges technology with other variables: the performance, an interactive narrative (related to objects disposed at the same position in two identical spaces), the experiment’s assistants (with whom they can explore the touch sense), as well as sensorial/motor/physical stimuli disposed in the space, with which the user can interact. As for the objects, we always make use of mirrors and other different things that the user can either throw or feel (like a glass of water or a bunch of flowers).

Beyond augmented or virtual reality, it has to be kept in mind that such perspective can also be attained with spiritual practices like meditation or mind-altering subtances such as kratom or blue lotus. The movie Enter the void evocates dimethyltryptamine (DMT) as a chemical path to see yourself from the outside.

It can lead to larger, metaphysical considerations such as the universe being a simulation or our brains being a vat.

Much ado about nothing, or new perspectives for life?

mercredi 9 octobre 2013

Photocube magique

Après la boîte miroir ou holocube (théorie, pratique), voilà le photocube magique.

C'est le genre de cube pliable et dépliable fait de 8 cubes plus petits qui peuvent pivoter les uns par rapport aux autres, révélant les facettes intérieures.

Cube magique commercial

Pour fabriquer un photocube magique personnalisé, la liste du matériel :

  • 8 cubes[1] (exemple de fournisseur)
  • du ruban adhésif
  • de la colle ou du ruban adhésif double-face
  • une règle
  • des ciseaux
  • des photos pour la décoration (8 carrées et 2 rectangulaires)

Ensuite, il suffit de suivre ce tutorial (pdf) ou cette vidéo.

Un objet sympathique pour présenter des photos.

Notes

[1] Une alternative est de fabriquer des cubes en papier (origami).

vendredi 2 août 2013

Boîte miroir, pratique

Après la théorie de la boîte miroir, la pratique.

Exemples de photos de la boîte miroir avec à l'intérieur respectivement : rien, une bougie, une toupie lumineuse, un pointeur laser, un astrojax.

Intérieur de la boite miroir

Matériel :

  • 6 miroirs carrés (exemple : Pradel 15 cm x 15 cm disponibles chez Brico Travo)
  • scotch
  • appareil photo
  • objets à mettre dans la boîte

Mode d'emploi : à l'aide du scotch, faire un cube avec les 6 miroirs, celui du dessus pouvant faire office de couvercle amovible.

Pour davantage d'aide, d'autres gens ont déjà eu la même idée, cf par exemple ce tutorial.

Et encore d'autres photos et idées dans cette galerie.

Cette boîte permet par exemple de visualiser certaines structures périodiques tridimensionnelles comme on en étudie dans le cadre de la cristallographie.

Histoire de faire un peu de branding, on pourrait trouver un nom à cet objet : holocube ? infinicube ? cube Narcisse ?

Et un slogan.

Vous aussi, mettez un peu d'infini dans votre vie.

mercredi 24 juillet 2013

Boîte miroir, théorie

Sans trop s'avancer, toute personne qui a lu le livre Gödel, Escher, Bach de Douglas Hofstadter a essayé de filmer un écran ou de mettre face à face deux miroirs se reflétant à l'infini.

Une expérience de pensée étendue consiste à fabriquer une boîte dont l'intérieur ne serait constituée que de matériau réfléchissant (des miroirs), et à imaginer ce que quelqu'un sur place verrait avec toutes ces réflexions (on peut aussi penser aux labyrinthes de miroirs dans les parcs d'attraction).

En mode cubique, une telle boîte kaléidoscopique est facile à fabriquer logiciellement[1] avec un traceur de rayons tel povray. Vue de l'extérieur, une apparence naturelle de cube innocent :

Boîte miroir vue de l'extérieur

Mais à l'intérieur, on ajoute quelques bougies pour avoir une source de lumière, et un univers sans fin est créé :

Boîte miroir vue de l'intérieur

Voilà pour la théorie. Reste à voir ce que ça donne en pratique.

Mise à jour (août 2013) : pour la pratique, voir ici.

Note

[1] Merci d'utiliser le merveilleux formulaire de contact si vous voulez récupérer la scène povray associée.

mercredi 31 octobre 2012

Sintel

"Sintel" is an independently produced short film, initiated by the Blender Foundation as a means to further improve and validate the free/open source 3D creation suite Blender. With initial funding provided by 1000s of donations via the internet community, it has again proven to be a viable development model for both open 3D technology as for independent animation film.
This 15 minute film has been realized in the studio of the Amsterdam Blender Institute, by an international team of artists and developers. In addition to that, several crucial technical and creative targets have been realized online, by developers and artists and teams all over the world.


They say that the devil is in the details. In this short movie however, rather God is in the details.

Here is a link to a making-of documentary.

lundi 5 décembre 2011

Fonds d'écran

5 sites où trouver de beaux fonds d'écran :

Le côté obscur des arbres (Oyonale)